5 April 2012
Category:
blog
/* */

Użyj emocjonalnie inteligentnych interakcji aby nadać stronie osobowości

Co sprawia że stajemy się fanami stron internetowych oraz aplikacji które lubimy? Gdy się nad tym zastanowimy, dochodzimy do wniosku że strony i aplikacje które naprawdę lubimy mają wspólną cechę: duszę. Są prawie ludzkie bo posiadają emocjonalną inteligencję wplątaną w doświadczenie użytkownika. Projektowanie stron internetowych powinno brać pod uwagę właśnie to wszystko. Tworzenie stron www nie polega na stworzeniu pierwszej lepszej strony, ale takiej która ma duszę. Ta emocjonalna inteligencja powstaje poprzez przemyślany wzór interakcyjny i inne mechanizmy wbudowane w stronę internetową.

Te właśnie elementy nadają stronie czy aplikacji osobowości która zamieszkuje w naszych sercach. Nadając stronie duszy to klucz do pozyskiwania lojalnych fanów. Przedstawimy tu najlepsze przykłady takich interakcji i podkreślimy sposób w jaki nadają stronom i aplikacjom osobowości.

Co to są te emocjonalnie inteligentne interakcje?

Emocjonalnie inteligentne interakcje to stan lub zmiana stanu strony czy aplikacji na/w której wysyłanie wiadomości lub funkcjonowanie jest tak szczegółowe że tworzy doświadczenie użytkownika które jest prawie ludzkie i organiczne. Te interakcje dotyczą dużych doświadczeń, gdy np. cała strona pada, lub bardzo małych interakcji, gdy np. pojawia się mały błąd. Mogą być przyczyną różnych elementów m.in wysyłania wiadomości, treści na stronie, kolorów, wzoru, i reakcji na wkład użytkownika i wydajności systemu. Połączenie tych różnych doświadczeń kreuje duszę i osobowość strony internetowej. I to właśnie ta emocjonalna więź z użytkownikami buduje trwałą lojalność i wiernych fanów.

Przykłady

Zapewne znacie Twitter. Jest także taka strona, Bottlenose, która w prosty sposób daje użytkownikom szanse na skorzystania z Twitter’a. Aplikacja tłumaczy jak korzystać z serwisu i wyjaśnia wszystko w jasny sposób i z poczuciem humoru. Używa guzików takich jak “Makes sense” (załapałem) czy “Got it” (zrozumiano) które tworzą osobowość i zaufanie z użytkownikiem, bardziej niż typowe “Next” (następne).

Inne strony używają fajnych cytatów, wierszy, czy zdjęć na stronie aby dodać osobowości.

Natomiast inne strony piszą treść czy nagłówki w ciekawy sposób aby zaciekawić użytkownika bardziej. Niektóre strony dbają o wygląd swoich stron podczas błędów, m.in strony 404 aby użytkownicy cierpliwie zaczekali aż błąd zostanie poprawiony.

Warto także zadbać o kampanię wysyłania maili lub wiadomości, aby zachęcić użytkownika do komunikacji. Dodając także linki do Twitter, dajesz od razu użytkownikowi szansę aby coś o tej strony czy tym doświadczeniu napisał.

Czasem możesz dodać takie elementy przy rejestracji na stronie, jak np. zrobiła strona Pinterest. Strona zadbała o dodanie osobowości swojemu serwisowi przy tworzeniu konta. Gdy użytkownik wpisuje login oraz hasło, dostaje wiadomość “Looks good” czyli “wygląda ładnie.” To drobiazg, ale ma nieco wpływ na rejestrującego się użytkownika.

Inne strony przy rejestracji dodadzą mały element jak np. obrazek czy śmieszny napis które reprezentują stronę, każdy na swój sposób. Czasem wystarczy śmieszna wiadomość aby dodać stronie osobowości i charakteru. Warto też zadbać o wiadomość gdy coś na stronie nie jest jeszcze gotowe, aby użytkownik chętniej powrócił. Stworzysz wtedy emocjonalną więź z użytkownikiem w porównaniu do zwykłej strony z brakiem info i tylko wpisanym błędem. Strona Feedburner wpisała na niegotowej stronie coś w stylu “Twój feed jest tak nowy, że jeszcze bawimy się folią bąbelkową. Zajrzyj tu później po więcej statystyk.”

Bierz przykład ze strony VisualHub, która wykorzystała proces instalacji na Mac’ach w celu interakcji użytkowników, zachęcając użytkowników do zapoznania się z ich instrukcją obsługi. Pokazała wizualnie żeby dodać VisualHub do aplikacji, a instrukcję do mózgu, aby ją zapamiętać i mieć pod ręką.

Podczas instalacji aplikacji 37Signals Highrise, masz szansę zagrać sobie w Kółko i Krzyżyk z komputerem. To jest dobry pomysł na zajęcie czasu użytkownika podczas instalacji. Zamiast czekać, użytkownik ma co robić, i jest to przyjemne zajęcie.

Strony takie jak Mint.com wiedzą jak ważne dla użytkowników są pieniądze, więc kiedy strona nie działa, starają się obniżyć ten poziom stresu. Gdy użytkownik nie ma dostępu do swoich finansów, może się zdenerwować, więc Mint.com przekazuje informacje w prosty, nieco śmieszny sposób, mówiąc że pieniądze są bezpieczne.

Dodaj swojej stronie internetowej osobowości i duszę

Dodawanie tych elementów do swojej strony internetowej w celu dodania duszy, to głównie tworzenie interakcji i wzorów tych interakcji. Miej dobre intencje jeśli chodzi o doświadczenie użytkownika w momentach kiedy tego najbardziej oczekuje, a pokażesz osobowość swojej strony i zbudujesz lojalność. Weź przykład ze stron i aplikacji wyżej wymienionych i zastanów się nad dodaniem emocjonalnej inteligencji.

Te serwisy stworzyły lojalność wśród użytkowników przez wytrwałość i zwracanie uwagi na szczegóły. Takie drobiazgi robią różnicę jeśli chodzi o sukces strony czy aplikacji. Zastanów się nad tymi doświadczeniami a zobaczysz że uzyskasz wiernych fanów, a swojej stronie dodasz życia i duszy.