13 April 2012
Category:
blog
/* */

Gryfikacja: korzyści i pułapki

Gryfikacja staje się coraz bardziej popularna w internecie, ale co to jest dokładnie? Czy projektowanie stron internetowych bierze gryfikację pod uwagę? Czy jest używana właściwie? Spójrzmy na różne aspekty gryfikacji i zobaczymy jak można skorzystać lub nie skorzystać z jej efektów.

Tworzenie stron www uwzględnia gryfikację. To słowo stało się popularne w dziedzinie internetu, zwłaszcza jeśli zajmujesz się stronami internetowymi. Na pewno natknąłeś się na to słowo. Gryfikacja. Co to znaczy właściwie? Personalizacja polega na dodaniu atrybut i cech człowiekowi lub rzeczy, natomiast gryfikacja polega na dodaniu mechanizmów gier do czynności lub podmiotów nie związanych z grami. Celem jest zwiększenie zaangażowania i zainwestowania bazy użytkowników.

Podstawowa zasada psychologiczna która kryje się za gryfikacją to dostarczenie pozytywnego wzmocnienia każdej dokonanej akcji. W naszym świecie, kierujemy się zachętą, i rzadko kiedy dokonujemy cokolwiek bez spodziewania się jakiejś nagrody zwrotnej. Gryfikacja pozwala na dostarczenie zachęta tam gdzie jej brakuje, albo na zwiększenie obecnej zachęty. To wynika w uczuciu zadowolenia porównywanym do otrzymania nowej oznaki czy trofeum.

Spójrzmy teraz na strukturę która kryje się za gryfikacją i odkryjemy sposób w który może być wykorzystana do osiągnięcia celu. Zobaczymy także w jaki sposób może być użyta niewłaściwie, stwarzając różne komplikacje.

Feedback

Feedback, czyli opinia użytkowników, to podstawowa zasada doświadczenia użytkownika, podzielona na dwie istotne części.

  1. Powiadamia użytkowników że ich zamierzona akcja została zarejestrowana.
  2. Dostarcza wskazówki dotyczące reakcji systemu na tę akcję.

Bez feedbacku, użytkownicy nie mają pewności czy zbliżają się do zamierzonego celu.

Feedback w grach ma podobny cel. Powiadamia użytkownika że zamierzona akcja została zarejestrowana i że system na nią zareagował. To także natychmiastowy znak że użytkownik zbliża się do swojego celu. W grach, docieranie do małych celów pozwala dojść do większych celów, a to sprawia że gry są tak wciągające.

Bardzo ważne jest tempo tego feedbacku. Zbyt duża ilość feedbacku sprawia że użytkownik zostaje zasypywany nadmiarem informacji, natomiast zbyt mała ilość doprowadza do znudzenia. Prawidłowa ilość sprawi że użytkownik pozostanie zaangażowany, pozostanie na stronie i będzie nadal odkrywał nowe czynności. Jako biznes, chcesz aby siły zewnętrzne były powodem dla którego użytkownicy odchodzą, a nie coś co się dzieje lub czego brakuje na stronie co stwarza że użytkownik ją opuszcza.

W gryfikacji, feedback musi się pojawić jak tylko zamierzona akcja zostaje dokonana. Często te akcje nie są oczywiste i użytkownicy mogą nawet nie wiedzieć że osiągnęli jakiś cel bez feedbacku. Feedback mówi użytkownikowi co właśnie zrobił lub pokonał, i służy jako motywacja do odkrywania kolejnych akcji. Dobrze zaprojektowany feedback może być otworem do zaangażowania użytkownika z Twoją stroną.

Oznaki i osiągnięcia

Oznaki i osiągnięcia to częsta metoda używana do dostarczania feedbacku. Powiadomienia w różnym stylu często oznajmiają użytkownikowi o jego akcjach, i zachęcają do kolejnych.

Zamieniają się w cyfrowe trofea, czyli cyfrowe artykuły na które użytkownicy mogą wskazać aby pokazać swoje osiągnięcia. Kreuje to prawa do wychwalania się, a to stwarza chęć konkurowania o której później wspomnimy. Mimo że są bez znaczenia, te oznaki pozytywnie motywują. To tak jakby ktoś cyfrowo poklepał Cię po plecach, a to ma dobry wpływ na użytkownika niż strona bez gryfikacji.

Czynności doprowadzające do zdobywania oznak

  • Wykonanie specyficznej akcji
  • Wykonanie specyficznej akcji kilkakrotnie
  • Zdobycie pewnego rankingu czy poziomu
  • Czynność ograniczona czasowo
  • Stworzone przez redaktorów

Misje

Misje to zestawy czynności które przynoszą oznaki i kończą się większym osiągnięciem. Powinny być trudniejsze niż zwykłe czynności, i powinny wymagać większego zaangażowania ze strony użytkownika. Można porównać misje do poziomów i etapów w tradycyjnych grach telewizyjnych. To jest sposób na stworzenie skali i poziomów osiągnięć po to aby nieprzerwanie dostarczać użytkownikowi nagrody i motywacje.

To wielu-warstwowe podejście napędza różne stopnie motywacji i zachęca użytkownika do głębszego zaangażowania ze stroną. Kontrolowane tempo gra kluczową rolę w misjach tak samo jak jest z feedback i oznakami. Misje które są wyjątkowo długie zmęczą użytkownika zanim się skończą, a misje które są za krótkie nie dostarczą zwiększonego poziomu osiągnięcia.

Postęp i rankingi

Suma oznak i dokonanych misji wskazuje na postęp użytkownika. Użytkownicy mogą zobaczyć który osiągnęli poziom czy ranking albo ile uzyskali oznak czy osiągnięć. Tu właśnie widzą jak blisko są do celu lub mogą porównać swój postęp z postępem innych użytkowników. Często w tym miejscu pojawia się jakaś tablica najlepszych graczy dzięki której zwiększa się motywacja i chęć do dalszego postępu aby pobić wyniki innych użytkowników.

W grach, jak np. w znanej grze Call of Duty, rankingi są sposobem na ustalenie poziomu wiedzy czy poświęcenia użytkowników. Tworzy to w pewnym sensie system klasowy. Użytkownicy często grają wśród podobnych użytkowników i chwalą się swoimi osiągnięciami. W gryfikacji istnieje ta sama idea która stwarza poziomy poświęcenia które zachęcają innych do osiągnięć. Każdy chce być najlepszy i ranking obok innego użytkownika jest najlepszym sposobem na chwalenie się jak blisko się jest ku celu.

Konkurencja

To ludzka natura sprawia że konkurujemy z innymi żeby zobaczyć na czym stoimy. Większość z nas ostro konkuruje, starając się przebić i przechytrzyć innych aby dojść do góry. Postęp użytkownika i zbieranie oznak to sposób na uzyskanie tej wyższości.

Użytkownicy często wracają do gry aby pokonać innych. Gdy tak się dzieje, u użytkowników zwiększa się zaangażowanie oraz lojalność wobec strony. Przez różne mechanizmy gry, użytkownicy mają większą zachętę pozostania na stronie i odkrycia wszystkiego co ma do zaoferowania. Po stronie biznesowej, więcej czasu na stronie i więcej odwiedzin na stronie przynoszą większy zysk reklamowy.

Motywacja

Głównym celem gryfikacji jest dostarczenie motywacji. Wszystkie wyżej wymienione elementy pracują razem aby stworzyć tę motywację. Feedback z oznak oraz osiągnięć kreuje postęp użytkownika który potem kreuje poziomy oraz rankingi. W międzyczasie powstaje konkurencja wśród użytkowników, a to oczywiście jest możliwe tylko przy idealnie stworzonej gryfikacji.

Z perspektywy biznesowej, dużo jest w tym sensu. Podstawowe elementy gryfikacji mogą być wbudowane w stronę całkiem łatwo. Natomiast, aby zyskać pełną siłę gryfikacji, trzeba włożyć w nią więcej czasu i chęci ponieważ istnieją różne pułapki. Jeśli firma dobrze wykona to zadania, może wtedy motywować użytkowników do większego zaangażowania i w ten sposób uzyska wiernych klientów.

Pułapki

Gryfikacja ma dużo korzyści, ale są też pewne pułapki które się pojawiają przy tworzeniu gryfikacji na stronie.

  1. Motywacja może być tylko sztuczna, czyli istnieje ona tylko w grze a nie w produkcie który niby wspiera. Nie można jej porównać do programów które motywują do działania bo przynoszą korzyści materialne. W gryfikacji chodzi głównie o cyfrowe celebrowanie i możliwość przechwalania się.
  2. Czasem metoda uzyskania najwyższego rankingu staje się trywialna gdyż najważniejszym aspektem jest uzyskanie tej wyższości. To stwarza problem jeśli chodzi o kierunek motywacji. Użytkownik wtedy kieruje swoją motywację w bycie najlepszym i nie zwraca uwagi na to co oferuje strona. Dla firmy, to może być bez znaczenia ponieważ użytkownik i tak spędza czas na stronie. Natomiast, to nie buduje lojalności marki ani prawdziwego zaangażowania które firma pragnie osiągnąć.
  3. Kolejny powód to jest to że gryfikacja usuwa większość esencji gry, gdyż staje się metodologią typu wytnij-wklej i brakuje jej oryginalności. W grach chodzi głównie o odkrycie i pokonanie. Strony z gryfikacją posiadają pewien poziom tego ale nie aż tyle co tradycyjne gry. Mało która firma dba o takie błahostki.
  4. Firmy zajmujące się gryfikacją sprawiają że łatwo jest dodać gryfikację do strony ale ciężko jest uzyskać prawdziwy potencjał tych elementów, które wymagają właściwych wzorów i pomysłu. Trochę czasu potrzeba na to aby stworzyć je właściwie. Słaba gryfikacja doprowadzi do płytkiego zaangażowania i małej ilości odwiedzin. Kiedy pojawiają się nagrody, jak się pojawiają i jak wtapiają się w grę, to elementy które trzeba dokładnie przemyśleć i właściwie zintegrować ze stroną. Zwykłe dodanie gryfikacji nie jest korzystne i doprowadza do słabych rezultatów.

Podsumowanie

Gdy gryfikacja jest właściwie zaprojektowania i użyta, przynosi firmom wiele korzyści. Natomiast gdy jest użyta byle jak i zaprojektowana szybko, traci na swojej wartości i przynosi krytykę. Elementy które dodają jej siły nie są trywialne.

Tak jak z projektowanie stron internetowych, należy poświęcić jej trochę uwag. Trzeba znać się na projektowaniu gier i zastanowić się nad jej wzorem. Trzeba wziąć pod uwagę różne pułapki. Gryfikacja może zwiększyć motywacje i zaangażowanie użytkowników oraz zwiększyć wartość i przychody Twojej strony. Żeby dotrzeć do tego celu, trzeba przyjrzeć się naszemu produktowi w kontekście gryfikacji zamiast brać gryfikację pod uwagę jako suplement czy dodatek.

Co myślicie o gryfikacji? Które strony by na tym skorzystały?